DPP 2024: Na co se připravit v pražské dopravě? Kompletní přehled změn

Dpp 2024 Změny

Zdražení jízdného v pražské MHD

Od 1. srpna 2024 dochází k významným změnám v tarifním systému pražské městské hromadné dopravy. Základní jízdné se zvyšuje z dosavadních 40 Kč na 50 Kč za třicetiminutovou jízdenku. Tato úprava cen přichází po několika letech stability jízdného a podle vedení Dopravního podniku hlavního města Prahy je nevyhnutelná vzhledem k rostoucím nákladům na provoz a údržbu dopravní infrastruktury.

Cestující, kteří využívají dlouhodobé časové kupony, se musí připravit na navýšení ceny ročního kuponu z 3650 Kč na 4380 Kč. Měsíční kupon nově stojí 440 Kč místo současných 370 Kč. Dopravní podnik zdůvodňuje toto navýšení především růstem cen energií, pohonných hmot a mezd zaměstnanců. Podle ekonomických analýz se náklady na provoz MHD v posledních letech výrazně zvýšily, zatímco ceny jízdného zůstávaly téměř beze změny.

Pro pravidelné cestující je připravena nová nabídka výhodných tarifů. Zavádí se speciální zvýhodněné jízdné pro pravidelné uživatele při platbě bezkontaktní platební kartou. Systém bude automaticky vyhodnocovat četnost jízd a při dosažení určitého počtu cest během měsíce aplikuje slevu na další jízdy. Toto opatření má motivovat cestující k častějšímu využívání MHD a částečně kompenzovat zvýšení cen.

Senioři nad 65 let a děti do 15 let budou i nadále cestovat za zvýhodněných podmínek. Pro tyto skupiny se zavádí nový typ zvýhodněného ročního kuponu za 1200 Kč. Studenti ve věku 15-26 let mohou nadále využívat slevu 50 % z běžného jízdného při předložení platného potvrzení o studiu.

Dopravní podnik současně s úpravou cen představuje modernizaci odbavovacího systému. Ve všech vozech MHD budou postupně instalovány nové validátory podporující platbu mobilním telefonem a chytrými hodinkami. Tento krok má zjednodušit a zrychlit odbavení cestujících a snížit počet černých pasažérů.

V rámci změn dochází také k úpravě systému přestupů. Nově bude možné v rámci třicetiminutové jízdenky přestupovat mezi všemi typy dopravních prostředků bez omezení. Toto opatření má zvýšit flexibilitu cestování a kompenzovat zvýšení cen jízdného. Zároveň se prodlužuje časová platnost SMS jízdenek o 5 minut, aby měli cestující dostatečnou časovou rezervu při nástupu do vozidla.

Dopravní podnik také plánuje rozšíření sítě automatů na jízdenky a jejich modernizaci. Nové automaty budou podporovat platbu všemi běžnými způsoby včetně mobilních plateb a budou vybaveny dotykovými displeji s intuitivním ovládáním v několika světových jazycích. Toto vylepšení má především usnadnit nákup jízdenek turistům a příležitostným cestujícím.

Nové tramvajové tratě a jejich výstavba

V roce 2024 čeká Prahu významný rozvoj tramvajové infrastruktury, kdy Dopravní podnik hlavního města Prahy plánuje několik klíčových projektů výstavby nových tratí. Nejvýznamnějším projektem je bezesporu výstavba tramvajové trati na Václavském náměstí, která má být dokončena v průběhu roku 2024. Tato trať přinese zásadní změnu v dopravní obslužnosti centra města a umožní lepší propojení východní a západní části metropole.

Další významnou stavbou je pokračování tramvajové trati z Modřan do Libuše, kde práce postupují podle harmonogramu. Tato více než dvoukilometrová trať významně zlepší dopravní dostupnost jižní části Prahy a vytvoří důležitou vazbu na budoucí stanici metra D Libuš. Obyvatelé této části města se mohou těšit na rychlejší a pohodlnější spojení s centrem Prahy již koncem roku 2024.

V přípravné fázi je také výstavba tramvajové trati Kobylisy - Bohnice, která má ambici výrazně zlepšit dopravní situaci v severní části Prahy. Projekt zahrnuje unikátní technické řešení včetně přemostění Trojské kotliny, což z něj činí jeden z nejnáročnějších dopravních projektů posledních let. DPP v současnosti finalizuje projektovou dokumentaci a předpokládá zahájení stavebních prací v druhé polovině roku 2024.

Významný pokrok zaznamenává také příprava tramvajové trati na Pankrác, kde se počítá s propojením stávající sítě s oblastí Pankráce a budoucí stanicí metra D. Dopravní podnik v této souvislosti intenzivně pracuje na koordinaci s výstavbou metra D, aby byla zajištěna maximální efektivita obou projektů. Realizace této trati je plánována na přelom let 2024 a 2025.

V roce 2024 se také významně pokročí v přípravě tramvajového propojení Podbaby a Suchdola. Tento projekt je klíčový pro zlepšení dopravní dostupnosti České zemědělské univerzity a celé oblasti Suchdola. Dopravní podnik již získal většinu potřebných povolení a v průběhu roku 2024 bude probíhat výběr zhotovitele stavby.

Součástí modernizace tramvajové sítě je také rekonstrukce několika úseků stávajících tratí. V plánu je kompletní modernizace trati v ulici Francouzská, která zahrnuje výměnu kolejového svršku a úpravu zastávek pro bezbariérový přístup. Podobná modernizace čeká také úsek v Seifertově ulici, kde kromě výměny kolejí dojde k optimalizaci zastávek a zlepšení přestupních vazeb.

DPP zároveň pokračuje v přípravě dlouhodobých projektů, jako je tramvajové propojení Prahy 6 a Prahy 8 přes Troju, které významně přispěje k rozvoji kolejové dopravy v severní části města. Všechny tyto projekty jsou součástí dlouhodobé strategie rozvoje udržitelné mobility v Praze a jejich realizace přispěje k významnému zlepšení kvality městské hromadné dopravy v hlavním městě.

dpp 2024 změny

Modernizace vozového parku metra

V roce 2024 pokračuje Dopravní podnik hlavního města Prahy v ambiciózním programu modernizace vozového parku metra. Nejvýznamnějším krokem je postupné nasazování nových souprav metra typu Metro X, které nahradí dosluhující vozy typu 81-71M na lince B. První dodávky těchto moderních vlaků jsou naplánovány na druhou polovinu roku 2024, přičemž cestující by se s nimi měli poprvé setkat v pravidelném provozu začátkem roku 2025.

Nové soupravy nabídnou cestujícím výrazně vyšší komfort, včetně klimatizovaných prostor, moderního informačního systému a WiFi připojení. Vozy budou také energeticky úspornější a nabídnou tišší provoz. Interiér je navržen s důrazem na bezbariérovost a větší prostor pro kočárky či jízdní kola. DPP plánuje do roku 2027 postupně získat celkem 53 nových souprav.

Současně s tím probíhá modernizace stávajících vozů typu M1 na lince C, která zahrnuje výměnu původních sedaček za ergonomičtější model, instalaci LED osvětlení a modernizaci ventilačního systému. Tento proces bude pokračovat i v průběhu celého roku 2024, přičemž denně jsou v modernizaci průměrně dvě až tři soupravy.

Na lince A dochází k průběžné údržbě a modernizaci vozů 81-71M, které prochází pravidelnou kontrolou a výměnou opotřebovaných komponent. V depu Hostivař byla za tímto účelem zřízena nová diagnostická linka, která umožňuje efektivnější a přesnější kontrolu technického stavu vozů.

DPP také zahájil přípravy na budoucí automatizaci provozu metra. V rámci tohoto projektu probíhá instalace nového zabezpečovacího zařízení a testování autonomních systémů řízení. První testy automatického provozu bez strojvedoucího jsou plánovány na zkušebním úseku v depu Zličín.

Významnou součástí modernizace je také ekologický aspekt. Nové soupravy jsou vybaveny rekuperačním brzděním, které umožňuje využití brzdné energie pro další provoz, čímž se snižuje celková energetická náročnost provozu metra. DPP také implementuje systémy pro optimalizaci spotřeby energie při vytápění a chlazení vozů.

Pro zajištění plynulého přechodu na nové soupravy probíhá intenzivní školení personálu. Strojvedoucí a technici procházejí specializovanými kurzy zaměřenými na obsluhu a údržbu nových technologií. V depu Zličín bylo vybudováno nové školicí centrum s moderními simulátory.

Modernizace vozového parku metra představuje pro DPP investici v řádu desítek miliard korun, která je částečně financována z evropských fondů. Tento rozsáhlý projekt zajistí Pražanům spolehlivější, komfortnější a ekologičtější městskou dopravu na další desetiletí.

Rozšíření platebních možností v MHD

Cestující v pražské MHD se mohou v roce 2024 těšit na významné rozšíření možností, jak platit za jízdné. Dopravní podnik hlavního města Prahy zavádí několik zásadních novinek v oblasti odbavovacího systému. Od března 2024 bude možné platit bezkontaktní platební kartou ve všech tramvajích, což představuje významný krok k modernizaci celého systému. Tato změna následuje po úspěšném testování v autobusových linkách a metru, kde již platební terminály fungují bez problémů.

Cestující již nebudou muset hledat papírové jízdenky nebo dobíjet Lítačku, protože platební terminály budou umístěny u všech dveří tramvají. Systém bude automaticky počítat nejlepší možnou cenu jízdného podle počtu jízd během dne. Pokud cestující uskuteční více jízd, systém mu automaticky započítá cenu denní jízdenky, pokud bude výhodnější než součet jednotlivých jízd.

Další významnou novinkou je rozšíření možnosti platby prostřednictvím mobilních aplikací. Dopravní podnik implementuje podporu pro Apple Pay a Google Pay, což umožní cestujícím platit za jízdné pomocí chytrých hodinek a telefonů. Tato funkce bude dostupná ve všech dopravních prostředcích MHD včetně příměstských autobusů.

V průběhu roku 2024 dojde také k modernizaci prodejních automatů na jízdenky. Nové automaty budou vybaveny dotykovými displeji a nabídnou možnost zakoupení širšího spektra jízdenek. Cestující si budou moci vybrat z různých jazykových mutací a systém jim automaticky nabídne nejvýhodnější variantu jízdného podle zadaných parametrů cesty.

Významnou změnou projde také systém odbavení pro držitele předplatních kupónů. Od poloviny roku 2024 bude možné nahrát časovou jízdenku přímo na bankovní kartu, což eliminuje nutnost nosit s sebou samostatnou Lítačku. Tento systém bude fungovat na principu tokenizace, kdy se údaje o předplatném spojí s konkrétní platební kartou cestujícího.

Pro turisty a příležitostné návštěvníky Prahy připravil dopravní podnik speciální možnost zakoupení turistických jízdenek přes QR kódy. Tyto kódy budou umístěny na zastávkách a ve stanicích metra, přičemž po jejich naskenování bude možné okamžitě zakoupit požadovaný typ jízdenky pomocí mobilního telefonu.

Dopravní podnik také plánuje zavedení možnosti dodatečného zakoupení jízdenky v případě kontroly. Pokud cestující nebude mít platnou jízdenku, bude moci v určitých případech zaplatit jízdné přímo revizorovi pomocí platební karty, což sníží administrativní zátěž spojenou s vyřizováním pokut. Tento systém by měl být spuštěn ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024.

dpp 2024 změny

Změny v nočních linkách autobusů

Od ledna 2024 dochází k významným úpravám v systému nočních autobusových linek v Praze. Dopravní podnik hlavního města Prahy zavádí několik zásadních změn v trasování a intervalech nočních spojů, které mají za cíl zlepšit dostupnost nočního cestování pro obyvatele metropole. Nejvýraznější změnou je prodloužení linky 904, která nově zajíždí až do oblasti Horních Počernic, čímž se výrazně zlepšuje noční dopravní obslužnost této části Prahy. Cestující z této oblasti tak získávají přímé noční spojení s centrem města.

Další významnou změnou je úprava trasy noční linky 905, která nově obsluhuje zastávky v oblasti Střížkova a Proseka. Tato změna reaguje na dlouhodobé požadavky místních obyvatel a přináší lepší propojení severní části města s nočním dopravním systémem. Interval mezi spoji byl na této lince zkrácen na 30 minut během víkendových nocí, což představuje významné zlepšení oproti předchozímu stavu.

Noční linka 908 prochází kompletní reorganizací své trasy. Nově vede přes Malešice a Jarov, čímž vytváří důležitou alternativu k denním spojům v této oblasti. Tato změna byla navržena na základě detailní analýzy přepravních proudů a má za cíl optimalizovat noční dopravní obslužnost východní části města. V souvislosti s touto změnou byly upraveny také návaznosti na další noční linky v přestupních uzlech.

Dopravní podnik také reaguje na rostoucí poptávku po nočním spojení do okrajových částí města. Linka 911 proto získává posílený víkendový provoz a její trasa byla prodloužena až do oblasti Újezdu nad Lesy. Toto opatření významně zlepšuje dostupnost nočního cestování pro obyvatele této městské části a vytváří nové přestupní vazby na další noční spoje.

V rámci optimalizace systému nočních linek dochází také k úpravám intervalů na vytížených spojích. Linky 901 a 902 nově jezdí v kratších intervalech během víkendových nocí, kdy je poptávka po přepravě tradičně nejvyšší. Tyto změny reflektují skutečné vytížení spojů a mají za cíl nabídnout cestujícím komfortnější cestování i v nočních hodinách.

Součástí změn je také zavedení garantovaných přestupních bodů, kde na sebe jednotlivé noční linky čekají. Tento systém byl zaveden především na důležitých přestupních uzlech, jako jsou Palmovka, Florenc a Anděl. Cestující tak získávají jistotu návazného spoje i v pozdních nočních hodinách. Všechny tyto změny jsou součástí dlouhodobé strategie Dopravního podniku Praha, která si klade za cíl vytvořit efektivní a spolehlivý systém noční dopravy odpovídající potřebám moderní evropské metropole.

Rekonstrukce stanic metra a vestibulů

V roce 2024 čeká pražské metro několik významných rekonstrukcí, které výrazně ovlivní každodenní cestování Pražanů. Nejvýraznější změnou projde stanice Jiřího z Poděbrad na lince A, kde rekonstrukce započatá v roce 2023 bude pokračovat až do první poloviny roku 2025. Cestující se musí připravit na kompletní uzavření stanice, během níž dojde k instalaci nových výtahů, modernizaci vestibulu a výměně původních eskalátorů, které již dosluhovaly. Technický stav stanice vyžaduje rovněž opravu hydroizolací a sanaci průsaků, které dlouhodobě poškozovaly konstrukci stanice.

Další významnou modernizací projde vestibul stanice Hradčanská, kde Dopravní podnik hlavního města Prahy plánuje rozsáhlou rekonstrukci včetně výměny povrchů, osvětlení a modernizace technického zázemí. Práce budou probíhat za provozu, nicméně cestující musí počítat s částečným omezením průchodnosti vestibulu a dočasným uzavřením některých východů. Modernizace se dotkne také informačního systému a přibydou nové elektronické informační panely.

Ve stanici Florenc na lince B započne příprava na instalaci výtahů, které zajistí bezbariérový přístup do stanice. Současně s tím proběhne modernizace osvětlení a výměna dlažby v některých částech stanice. Dopravní podnik plánuje práce rozložit do několika etap, aby byl dopad na cestující co nejmenší. V rámci této rekonstrukce dojde také k modernizaci vzduchotechniky a instalaci nového protipožárního systému.

Stanice Můstek na křížení linek A a B se dočká renovace eskalátorů v přestupní chodbě a modernizace části technického zázemí. Práce budou probíhat především v nočních hodinách, aby se minimalizoval vliv na provoz v dopravních špičkách. Součástí modernizace bude také výměna původního osvětlení za energeticky úspornější LED systémy a instalace nového kamerového systému pro zvýšení bezpečnosti cestujících.

Na lince C proběhne ve stanici Pankrác částečná modernizace v souvislosti s připravovaným napojením nové linky D. Úpravy se budou týkat především technického zázemí a přípravy na budoucí přestupní koridor. Cestující musí počítat s občasným omezením průchodnosti některých částí stanice, především v oblasti budoucího propojení s linkou D. Dopravní podnik zároveň využije této příležitosti k modernizaci informačního systému a výměně části původního mobiliáře stanice.

dpp 2024 změny

Ve všech modernizovaných stanicích dojde k instalaci nového orientačního systému s důrazem na lepší přehlednost a srozumitelnost pro cestující. Součástí úprav bude také modernizace osvětlení nástupišť a vestibulů, které přispěje k větší energetické účinnosti provozu metra. Dopravní podnik předpokládá, že tyto rozsáhlé rekonstrukce přispějí k prodloužení životnosti stanic a zvýšení komfortu cestujících na další desítky let.

Nové elektrobusy v provozu DPP

Dopravní podnik hlavního města Prahy významně rozšiřuje svou flotilu ekologických vozidel. V průběhu roku 2024 uvede do provozu celkem dvacet nových elektrobusů, které budou nasazeny na vybrané linky v různých částech metropole. Jedná se o moderní bezemisní vozidla značky Škoda E'City, která nabízejí cestujícím maximální komfort a tichý provoz.

První várka deseti elektrobusů již byla zařazena do provozu na začátku roku v garáži Vršovice, kde vzniklo specializované depo s nabíjecí infrastrukturou. Tyto vozy jsou nasazovány především na linky 124, 139 a 213, které vedou hustě obydlenými částmi města. Zbývajících deset vozů bude postupně dodáno do konce června 2024 a budou operovat z garáže Řepy.

Nové elektrobusy disponují pokročilými technologiemi, včetně inteligentního systému rekuperace energie při brzdění, který významně prodlužuje jejich dojezd. Vozidla jsou vybavena klimatizací, USB nabíječkami pro cestující a moderním informačním systémem. Důležitým prvkem je také nízkopodlažní konstrukce, která umožňuje pohodlný nástup osobám se sníženou pohyblivostí, seniorům i cestujícím s kočárky.

DPP investoval do této ekologické transformace více než 300 milionů korun, přičemž značná část byla financována z evropských fondů. Součástí projektu bylo také vybudování rozsáhlé nabíjecí infrastruktury v obou depech, včetně rychlonabíjecích stanic na konečných zastávkách vybraných linek. Toto řešení zajišťuje nepřetržitý provoz elektrobusů během celého dne.

Zavedení elektrobusů představuje významný krok v rámci strategie DPP směřující k postupné dekarbonizaci městské hromadné dopravy. Do roku 2030 plánuje podnik nahradit až 40 % své autobusové flotily bezemisními vozidly. Kromě snížení emisí CO2 přináší provoz elektrobusů také výrazné snížení hlukové zátěže v městském prostředí.

Řidiči DPP procházejí speciálním školením zaměřeným na obsluhu elektrobusů a optimální využití jejich specifických vlastností. Důraz je kladen zejména na efektivní využívání rekuperace energie a správné postupy při nabíjení. První měsíce provozu ukazují velmi pozitivní výsledky jak z hlediska spolehlivosti vozidel, tak spokojenosti cestujících i řidičů.

Elektrobusy jsou vybaveny pokročilým diagnostickým systémem, který umožňuje průběžné sledování technického stavu vozidla a prediktivní údržbu. To významně snižuje riziko neplánovaných odstávek a zvyšuje celkovou efektivitu provozu. DPP také vybudoval specializované servisní zázemí pro údržbu elektrobusů, včetně školícího centra pro technický personál.

Úpravy intervalů spojů ve špičce

V rámci optimalizačních opatření v pražské hromadné dopravě dochází od začátku roku 2024 k významným úpravám intervalů spojů během dopravních špiček. Nejvýraznější změny se týkají především vytížených autobusových a tramvajových linek, kde Dopravní podnik hlavního města Prahy reaguje na aktuální přepravní poptávku a vytíženost jednotlivých spojů. V ranní špičce, která je standardně mezi 6:00 a 9:00 hodinou, dochází k prodloužení intervalů u vybraných autobusových linek v průměru o 1-2 minuty. Toto opatření se týká zejména tangenciálních linek spojujících okrajové části města, kde byl zaznamenán mírný pokles cestujících.

U tramvajových linek dochází k nejvýraznějším změnám na páteřních trasách, kde interval mezi spoji ve špičce nově činí 8 minut namísto původních 6 minut. Tato úprava se týká především linek 9, 17 a 22, které patří mezi nejvytíženější v síti. Dopravní podnik však zdůrazňuje, že i přes toto prodloužení intervalů zůstává zachována dostatečná přepravní kapacita, která odpovídá současné poptávce cestujících. Na některých úsecích, kde se překrývá více linek, je efektivní interval mezi spoji výrazně kratší.

Odpolední špička, která tradičně nastává mezi 14:00 a 18:00 hodinou, zaznamenává obdobné úpravy. V tomto období se intervaly prodlužují u většiny autobusových linek v průměru o 2 minuty, přičemž nejvýraznější změny se týkají linek obsluhujících průmyslové zóny a administrativní centra. Dopravní podnik toto rozhodnutí zdůvodňuje změnou cestovních návyků po pandemii covidu-19, kdy značná část zaměstnanců využívá možnost práce z domova nebo flexibilní pracovní doby.

V případě metrovým linek zůstávají intervaly ve špičkách prakticky beze změny, pouze u linky B dochází k mírnému prodloužení intervalu v ranní špičce z 140 na 150 sekund. Tato úprava by však pro běžného cestujícího neměla být znatelná. Metro jako páteřní systém pražské MHD si zachovává svou vysokou přepravní kapacitu a spolehlivost.

Dopravní podnik současně zavádí systém průběžného monitoringu vytíženosti spojů pomocí automatických sčítačů cestujících, což umožní pružněji reagovat na případné změny v přepravní poptávce. V případě, že by se ukázalo, že některé spoje jsou přetížené, je připraven operativně posílit provoz nasazením záložních vozidel nebo zkrácením intervalů. Všechny tyto změny jsou součástí širší strategie optimalizace provozu, jejímž cílem je efektivnější využití vozového parku a provozních nákladů při zachování vysoké kvality služeb pro cestující veřejnost.

dpp 2024 změny

Cestování po Praze v roce 2024 přináší nové výzvy, ale společně je zvládneme. Modernizace, efektivita a spokojenost cestujících jsou naší prioritou.

Radmila Horáčková

Integrace dalších oblastí do PID

V průběhu roku 2024 dochází k významným změnám v rámci integrace dalších oblastí do Pražské integrované dopravy (PID). Dopravní podnik hlavního města Prahy ve spolupráci s organizací ROPID rozšiřuje svůj integrovaný systém do několika nových lokalit ve Středočeském kraji. Zejména se jedná o severovýchodní část regionu, kde dojde k začlenění oblasti Mladoboleslavska do stávající sítě PID. Tato integrace přinese cestujícím možnost využívat jednotný tarif a přestupní jízdenky v rámci celého systému.

Změna v DPP 2024 2023 2024
Základní jízdné 30 min 30 Kč 40 Kč
Základní jízdné 90 min 40 Kč 50 Kč
Měsíční kupon 550 Kč 720 Kč
Čtvrtletní kupon 1480 Kč 1920 Kč
Roční kupon 3650 Kč 4860 Kč

Významnou novinkou je také propojení autobusových linek v okolí Mělníka a Neratovic, kde dochází k optimalizaci spojů a vytvoření přímých návazností na vlakové spoje do Prahy. Cestující získají lepší dopravní obslužnost a kratší intervaly mezi jednotlivými spoji. V rámci této integrace dochází také k přečíslování některých autobusových linek, aby odpovídaly standardům PID.

Na jihu Středočeského kraje probíhá rozšíření integrace v oblasti Sedlčanska a Příbramska, kde dojde k zapojení dalších dopravců do systému PID. Tato změna umožní cestujícím využívat výhody jednotného tarifu a moderních odbavovacích systémů. Dopravní podnik Praha v této souvislosti zavádí nové technologie pro odbavení cestujících, včetně možnosti platby bezkontaktními kartami přímo ve vozidlech.

Proces integrace zahrnuje také modernizaci informačních systémů a označníků zastávek, které budou poskytovat aktuální informace o spojích v reálném čase. Ve vybraných lokalitách dochází k instalaci elektronických informačních panelů, které zobrazují přesné časy příjezdů a odjezdů spojů. Součástí změn je i postupné zavádění wifi připojení ve vozidlech PID a modernizace odbavovacích zařízení.

V rámci integrace dochází také k rozšíření nabídky parkovišť P+R v nově integrovaných oblastech, což umožní cestujícím kombinovat individuální automobilovou dopravu s veřejnou dopravou. Tato opatření mají přispět ke snížení dopravní zátěže v Praze a okolí. Dopravní podnik současně posiluje návazné autobusové spoje k těmto parkovištím.

Změny se dotknou i tarifního systému, kdy dochází k rozšíření platnosti předplatních kupónů do nově integrovaných oblastí. Cestující tak mohou využívat jednotné jízdné napříč celým integrovaným systémem. Pro pravidelné dojíždějící jsou připraveny výhodné tarify a slevy, které motivují k častějšímu využívání veřejné dopravy. Dopravní podnik také rozšiřuje síť prodejních míst jízdenek a dobíjecích míst pro elektronické nosiče jízdného.

Modernizace odbavovacího systému a aplikací

V roce 2024 čeká cestující v pražské MHD významná proměna odbavovacího systému. Dopravní podnik hlavního města Prahy plánuje kompletní modernizaci způsobu, jakým si cestující kupují a validují jízdenky. Nový systém má být především uživatelsky přívětivější a nabídnout více možností platby jízdného. Cestující se mohou těšit na zcela novou mobilní aplikaci, která nahradí současnou PID Lítačku. Tato aplikace bude obsahovat řadu vylepšených funkcí, včetně možnosti nákupu všech druhů jízdenek, real-time sledování spojů a personalizovaných upozornění na výluky či mimořádnosti v dopravě.

Významnou novinkou bude také instalace moderních validátorů ve všech vozidlech MHD. Tyto validátory budou vybaveny velkými dotykovými displeji a budou umožňovat bezkontaktní platby bankovními kartami přímo ve vozech. Cestující tak již nebudou muset hledat trafiku nebo automat na jízdenky, ale budou si moci zakoupit jízdenku přímo při nástupu do vozu. Systém bude také podporovat tzv. fare capping, kdy cestující automaticky získá nejvýhodnější tarif podle četnosti svých jízd.

Součástí modernizace je také postupná výměna turniketů ve stanicích metra. Nové turnikety budou rychlejší, spolehlivější a umožní průchod i cestujícím s většími zavazadly nebo kočárky. Významným prvkem bude také možnost platby všemi běžnými typy bezkontaktních karet a mobilních plateb, včetně Apple Pay a Google Pay. Systém bude také připraven na budoucí implementaci biometrických prvků, jako je například rozpoznávání obličeje pro pravidelné cestující.

dpp 2024 změny

DPP také plánuje zavedení tzv. chytrého tarifu, který bude automaticky počítat nejvýhodnější cenu jízdného pro cestující na základě jejich cestovních návyků. Tento systém bude schopen rozpoznat, zda je pro cestujícího výhodnější jednotlivá jízdenka, nebo časová kupón. Veškeré transakce budou zabezpečeny nejmodernějšími technologiemi a cestující budou mít přehled o svých jízdách a platbách v reálném čase prostřednictvím webového portálu nebo mobilní aplikace.

Pro turisty a příležitostné cestující bude k dispozici speciální turistická verze aplikace v několika světových jazycích, která nabídne nejen možnost nákupu jízdenek, ale také průvodce po Praze a doporučené turistické trasy. Celý systém by měl být plně funkční do konce roku 2024, přičemž jednotlivé prvky budou zaváděny postupně během celého roku. DPP počítá s přechodným obdobím, kdy budou souběžně fungovat jak starý, tak nový systém, aby měli cestující dostatek času se s novými možnostmi seznámit a zvyknout si na ně.

Publikováno: 16. 06. 2025

Kategorie: společnost